juzzanonline

Direktlänk till inlägg 7 januari 2017

Knasmatte .....

Av juzzanonline - 7 januari 2017 20:00

Vi nöter ju på med både det ena och det andra när det gäller den sk lydnaden ... och det matte mest hakat upp sig på, är att hon inte tycker att jag är tillräckligt "följsam" beträffande första momentet i Startklassen, och jag menar det hörs väl på namnet att det inte passar en springer vars epitet är KnasFian .... 

Tror verkligen på fullt allvar att de två orden ( Alltså KnasFia och följsam .. ) överhuvudtaget INTE är kompatibla ....


Jamen vad säger man nu då, när matten plötsligt fått för sig att "vi" ska blanda in rallylydnad i kompotten igen .... Hmpf tänkte jag då, men sa ingenting, men nog undrar jag om inte mattes minne tappat lite spänst ... eller så har hon bara förträngt hur det var förra våren när hon anmält mej ( utan att fråga då oxå förstås .. ) till en nybörjarkurs i just Rallylydnad ....


Efter två gånger insåg iaf matten att det bara var att lägga ner det sk engagemanget efter att jag visat mina framfötter på ett sätt som nog inte matten hade tänkt sig iaf ... *harkl*


Vad jag gjorde :-) !?!

Jo, det finns ju en massa skylthållare med däri nedstoppade skyltar som upplyser om vad man som hund ( ledd av sin förare ... ) ska utföra, men eftersom jag inte är läskunnig, så tog jag sas saken i mina egna tassar och "touchade" skylthållarna som om det vore targets .... Om jag fick beröm för det ?? Näe ....


Som om inte det räckte så försökte jag "bärga" några röda små koner ( precis lika dom som inramar egen min "ruta" här hemma på tomten  ) och näe, jag fick inget beröm för de insatserna heller, så "vi" la ner projekt rallylydnad


Men det allra västa ( enligt matte då, ja hon kan vara rätt kitslig ibland ) var att efter de två kurstillfällena så fortsatte jag ett bra tag med att kvadda min "hemmaruta" oxå .... och jag vet att jag mer än en gång hört min matte säga att det är en himla tur att det finns frisörer som kan hjälpa till att tona håret på matta mattar ... 

Vad hon nu menar med det, för just det där med att tona håret tycker jag mej ha hört lite för ofta, så jag har föreslagit att matte ska tona ner det hela med mina fadäser .... ( Vet inte riktigt vad det ordet fadäs betyder heller, men jag hör ju på mattes tonfall att det inte är nåt direkt positivt iaf  )


Så nu har jag en träningskompis ( som själv tävlar i högsta klassen i lydnad och bara har ett förstpris kvar till ett Lydnadsschampionat ) som jag kan träna lydnad tillsammans med, och så har jag en annan kompis ( som har mästartiteln i Rallylydnad, ja Ztella är förresten sen tidigare Lydnadschampion oxå ) att träna rally tillsammans med !!


Jamen jag vet att det finns ett uttryck som lär ska heta nåt i stil med " Never play chess " osv, och det bygger visst på att man helst ska träna med och / eller mot medspelare som är bättre än vad man själv är ...


I dag fick jag iaf röja järnet ute på gärdena, och jisses så mycket fart jag fick under mina tassar, och avslutningsvis blev det oxå lite "fuskrapport" där fusket består i att jag varken har tjänstetecken eller att vi har några riktiga stationer, så att egentligen skulle nog förlängd budföring vara en mera riktig beskrivning :-) !


Rätt så kul förresten att om vi träffar nån ny person som matte tycker att vi ska passa på att "använda" som mottagare på "springet" så räcker det med att matte säger att den personen ska vissla, fast personen i fråga behöver alltså inte vissla utan det är bara ett sätt att tala om för mej att jag ska springa till just den personen som matte ropat till :-)

Bra va, så slipper vi gå sträckan fram och tillbaka bara för att jag ska hälsa på personen i fråga ... Det är ju lixom att jobba i onödan om man fråga mej :-)


Utan matte bara håller mej i halsbandet och ropar Vissla, och sen ställer vi upp tävlingsmässigt ( ja, matte då , för jag sitter fortfarande vid hennes sida ... ) åsså skickar matte iväg mej med ordet " Marsch " och jag springer fort som sjutton till mottagaren där jag får ersättning för springet, och sen springer jag lika fort tillbaka till matte, och som avslutning får jag kuta till mottagaren en tredje gång,  och så avslutas "fuskrapporten" där med att även matte springer dit, fast självklart springer ju inte hon lika fort som jag gör, men jag brukar få leka och kampa lite hos mottagaren tills matte kommer fram. 


Kul lek faktiskt ! Den kan jag varmt rekommendera om man har lite spring i benen,  och det hörs väl på namnet att man har i alla fall om man är just en springer :-)


Hej hopp !!!

// Knasfian   

    

  

PS Jag flög fram ganska bra i dag, eller vad tycker Ni !?!? DS










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juzzanonline - 10 mars 2020 18:53


Länge sen matte och/eller jag skrivit nåt i min blogg överhuvudtaget .... men eftersom jag tränat inomhus i dag den 10 mars ( med bästaste Niina som dirigent i dag ) och kört igenom så gott som alla moment som ingår i Tvåan kan det ju vara bra att ha...

Av juzzanonline - 29 april 2019 19:15


Jamen lite så kan man nog beskriva vår debut i Lydnadstvåan ..   Eftersom mattes efternamn börjar på A så startade vi först på Skutskärs BK och matte hade nog redan innan tänkt lämna WO eftersom jag dagen före på genrepet  ( med Cix och matte Met...

Av juzzanonline - 15 oktober 2018 20:20


Nu har jag landat hemma, och jag måste nog säga att jag fortfarande inte rikigt fattat att jag efter ett år av trassel på mångahanda vis nu äntligen slipper den där sjuttons Lydnadsettan :-)   Jag kan inte ens minnas hur många "ettor" vi varit an...

Av juzzanonline - 13 mars 2018 15:36

I dag har jag tillsammans med Sheltie Spex och Borderterrier Loxie varit och svängt mina lurviga i Skojhallen med Niina Svartberg som "dirigent"   Som vanligt konstaterade matte efter dagens slut att omdömet om mej var ömsom vin och ömsom vatten ...

Av juzzanonline - 1 mars 2018 17:15

brukar matte variera mellan när det handlar om det som så vackert kallas NoseWork, men det är när det handlar om vanliga "gömmor",  fast när det gäller doftprov så är det ju definitivt golvläge som gäller, och då är "vi" lixom tillbaka på ruta ett ...

Ovido - Quiz & Flashcards