juzzanonline

Direktlänk till inlägg 10 januari 2017

Julgransplundring ....

Av juzzanonline - 10 januari 2017 13:31

 


Vad är det nu för nytt tokigt påhitt tänkte jag sen jag sett en blänkare om just Julgransplundring ...


Fråga nr 1 :

Vad gör man när man julgransplundrar och hur går man tillväga kan man undra, och jag har faktiskt hittat lite bakgrundsfakta !!


Julgransplundring är tillfället på året då alla samlas för att fira julens avslutning. Traditionellt sett så sker det tydligen på tjogondagknut , d.v.s den 13:e januari varje år, ( vilket då i år infaller om två dar på en fredag ) och uppenbarligen är traditionen så gammal att den varit populär ända sen 1800-talet ...

Dessutom så hittade jag lite tips  om hur man ska gå till väga för att plundra, men ett tips är verkligen lite väl häftigt om jag säger så:


Fyllda smällkarameller som hängt i julgranen eller runtom i huset ska nu öppnas – vare sig det är godis eller små presenter inne i smällkaramellerna så kommer det garanterat vara ett spännande ögonblick för små plundrare ...

Jag menar själv har jag iofs papper på att jag inte är skottberörd sen mitt BPH, men det vet jag ju inte säkert att alla är lika bekväma med, så smällkarameller tror jag att jag hoppar ....


Jag har även nånstans lyckats läsa mej till att även Pippi Långstrump ( som om jag skulle veta vem den bruttan är ...  )  brukade ägna sig åt att plundra   och att barn brukar älska att få sjunga och dansa ut julen tillsammans med de vuxna, fast jag hittar ingenting om fyrbeningar ...


Fråga 2:

Den frågan kanske är lite knepigare  .... 

För nu när jag äntligen hittat lite fakta om julgransplundring, så gäller det bara för mej att oxå försöka hitta nåt ställe där även fyrbeningar får vara med och plundra ... Verkar inte helt lätt att få svar på den frågan inte ....


Fråga 3


Var nånstans kan man hitta nån manual för alla de där "rantaruntgranenochsamtidigtsjungavisorna" ... ??

Den enda visan jag kan handlar om små grodor utan svansar ... men svansa runt granen är jag iaf rätt säker på att jag fixar, så jag kanske ska börja med att leta reda på en bra gran och ett gäng spelemän, så kanske resten löser sig   


 


Hej hopp mestadels i galopp   


// KnasFian   


PS Man brukar visst få fiska i nån konstig damm oxå, och då ska man få med sig "gottepåsar" och det låter ju inte heller så tokigt DS

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juzzanonline - 10 mars 2020 18:53


Länge sen matte och/eller jag skrivit nåt i min blogg överhuvudtaget .... men eftersom jag tränat inomhus i dag den 10 mars ( med bästaste Niina som dirigent i dag ) och kört igenom så gott som alla moment som ingår i Tvåan kan det ju vara bra att ha...

Av juzzanonline - 29 april 2019 19:15


Jamen lite så kan man nog beskriva vår debut i Lydnadstvåan ..   Eftersom mattes efternamn börjar på A så startade vi först på Skutskärs BK och matte hade nog redan innan tänkt lämna WO eftersom jag dagen före på genrepet  ( med Cix och matte Met...

Av juzzanonline - 15 oktober 2018 20:20


Nu har jag landat hemma, och jag måste nog säga att jag fortfarande inte rikigt fattat att jag efter ett år av trassel på mångahanda vis nu äntligen slipper den där sjuttons Lydnadsettan :-)   Jag kan inte ens minnas hur många "ettor" vi varit an...

Av juzzanonline - 13 mars 2018 15:36

I dag har jag tillsammans med Sheltie Spex och Borderterrier Loxie varit och svängt mina lurviga i Skojhallen med Niina Svartberg som "dirigent"   Som vanligt konstaterade matte efter dagens slut att omdömet om mej var ömsom vin och ömsom vatten ...

Av juzzanonline - 1 mars 2018 17:15

brukar matte variera mellan när det handlar om det som så vackert kallas NoseWork, men det är när det handlar om vanliga "gömmor",  fast när det gäller doftprov så är det ju definitivt golvläge som gäller, och då är "vi" lixom tillbaka på ruta ett ...

Ovido - Quiz & Flashcards