juzzanonline

Alla inlägg under februari 2017

Av juzzanonline - 16 februari 2017 14:00

Dax för en liten veckosummering igen då ...

Förstår inte vart dagarna eller snarare veckorna tar vägen egentligen ...


Förresten kan jag nog sammanfatta den här veckan med dagens övningar i Knivstahallen ( med Sandra Jansson som "regissör" ... ) för det jag fick testa i dag är faktist en summering av vad jag mest pysslar med för närvarande ...

Nämligen "lydnad" ( Förtydligande ... Det som handlar om hopp och / eller spring inkl apportering .. ) och apportering modell fältmässig ...


Allra först när jag kom in i hallen så blundade matte mej för Sandra tog ( Ja matte gav henne den ... ) min metallapport ( Den som matte ofta brukar gömma nånstans ute på tomten när husse och jag går lilla morgonrundan, men nu är det ju fortfarande fläckvis is på tomten, så jag får visst inte kuta i 190 för att leta metallen, eftersom jag kan gå omkull i svängarna då ....  ) och gömde den.

Men nema problema att hitta metallen, bra gripande och full fart in till matte vilket gav godis som belöning :-)

( Matte tycker nämligen att det är rätt bra att jag får börja med att lite springa av mej innan själva jobbet ska börja .. Tror hon kallar det överskottsenergi eller nåt åt det hållet ;-) )


Efter det var det dax med först ett rutskick och därefter en rondering ( Springa runt en kon )   .. och båda de övningarna fick jag för säkerhets skull börja med lite kortare avstånd första skicken, men skick två gick kanonfint med full längd till både rutan och "rundakonen" ....

Fick göra en tredje rondering med ett hinder hyfsat nära som störning, men näe det var heller inga problem !!


Sen övergick "vi" till avdelning apporteringsövningar där jag först fick se att Sandra la en dummis vid väggen längst bort i hallen och därefter gjorde matte och jag helt om, åsså fick jag sätta mej och vänta tills matte hade gått några meter till bortåt ... och för säkerhets skulle blåste hon både stoppsignal och gjorde handtecknet att jag skulle sitta kvar .... fast jag kände ju hur det lixom ryckte i bakkärran på mej ... för jag ville ju vända och sticka och hämta dummisen ...

Kändes som en hel evighet innan matte gav mej UT-tecknet ... och gissa om jag gjorde en snygg 180-graderare och i full fart stack och hämtade dummisen som jag sen ( hur konstigt det än låter ... ) snyggt och prydligt satte mej framför matte och lämnade av ..

( Jag har IPO-ingång när jag apporterar dummisar och "vanlig" ingång med trä- och metallapporter .. Fråga mej inte varför, men matte vill ha det så .. )


Under tiden hade Sandra lagt ut en till dummis borta vid väggen utan jag hade sett när hon gjorde det, så då blev jag helt enkelt skickad på ett linjetag  .... och det funkade det oxå, så idag ligger jag nog på plus tror jag


Fast efter några såna repetitioner blev det nästan överkurs ... tyckte jag iaf ... eller åtminstone försvårande rentav riktigt svårt ..

Samma procedur, jag fick se när dummisen slängdes iväg, matte och jag gör helt om, hon lämnar mej med ryggen mot apporten och knallar sen iväg en bit till innan hon i vanlig ordning skickar mej på ett UT-tecken .. varpå jag drar iväg i full kareta ... och vad händer då ... Jo, matte blåser sin sjuttons stoppsignal ... men att först skicka iväg mej på en apportering, åsså blåsa stopp ... Noppe ... Näe, känn dej blåst matte tyckte jag och fortsatte i full fart framåt och låtsades inte ha hört ...

Jaja, ni har säkert redan räknat ut att nån apport kom jag ju inte åt, för den la ju då Sandra såklart beslag på   


Oj så´re vart, sa matte  ... Hmpf

Nu gör vi om, och den här gången får du banne mej lyssna !! Uppfattat !? Annars ...


Jaja, vi gör väl om då ! Same procedure ... med den skillnaden att när matte blåst stopp så vände jag upp och stannade, och vad hände sen istället för att hon gav UT-kommandot !?!?

Jo, hon kallar in mej .. fast vid det laget var jag nog lite hjärntvättad för då tyckte jag att det var lika bra lyssna och började springa mot matte, och men då kom faktiskt plötsligt det däringa UT-kommandot som jag hade väntat på och efter den dummishämtningen så tyckte jag verkligen att jag behövde få vila mina stackars små grå, innan dom blev alldeles överhettade   


Som helhet får jag nog säga att jag är rätt nöjd med dagens övningar och ser fram mot nästa pass, även om min matte är både omständig och trasslar till saker mer än nödvändigt ibland   


Nu väntar jag på att det ska bli lite mera vårlikt i markerna för då ska dummisträningen inkl alla stopp och skickande hittan och dittan utföras utomhus, och tills dess är det väl meningen att jag ska ha blivit ännu mer "hjärtvättad" av matte ....


    


Hej hopp !


// Knasfian   





Av juzzanonline - 9 februari 2017 13:27

I en svag stund hade jag visst lovat att jag skulle berätta om dagens övningar när det alltså stod rallylydnad på schemat , och nog för att jag faktiskt tycker att jag ( iaf hyfsat ... ) fixar de "moves" som ingår i Nybörjar klassen, men alltså att både kolla vad det stod att  man skulle göra vid respektive skylt ... åsså samtidigt försöka hålla sig varken för lågnt ifrån ( eller för nära ..  ) skyltarna eller aja baja inte röra skyltarna varken modell nostarget eller "råka" toucha dom *harkl* jamen det är ju jättejättesvårt för en liten Knasa som jag ...  
 
Jaja, matte är iaf himla nöjd med att jag inte gick bärsärkagång med varken skyltar eller koner !!!
Men ujuj vad svårt det var ... även om jag som sagt nog både tror och tycker att jag behärskar var skylt för sig ... så blev det ju rena rama labyrinten att ta sig igenom när det var en hel bana, och även om det kliade lite ( mycket    ) i tassarna så höll jag mej iaf i skinnet och välte inte en enda kon ... och försökte inte heller sno nån kon eller skylt med mej !!! så det så ! 
 
Jag fick iaf ta mej runt på en bana där det bl a var både enkel och dubbel slalom, ( och hör och häpna matte kom faktiskt ihåg att när det handlar om slalom så ska hon gå till höger om konerna annars har man ju alltid skyltarna till höger om sig :-) ) åsså en massa andra vändningar och konstigheter samt snurra runt matte själv eller snurra runt tillsammans med matte  åsså nån konstig skylt som hette 270 runt åt höger eller vänster ....
Snurrigt värre var det iaf förutom att man skulle svänga hit och dit och fram och tillbaka och däremellan slå ner sin lilla rumpa ..
 
Jaja, Rom byggdes ju inte på en dag, så jag får väl ge den däringa rallylydnaden nån till chans iaf innan jag kastar in handduken
 
 
Men en annan sak som matte ville passa på och checka i dag det var om hon skulle våga låta mej testa både rondering och rutskick vi samma tillfälle      och då var det ju lämpligt att testa det i Skojhallen, så att vi åtminstone befann oss inom fyra väggar !!
 
( En av mina kompishundar hade lyckats glömma både sina koner och rutband på en hundklubb för nån vecka sen, så jag har lånat ut min ruta och det var därför som matte tog mod till sig att "vi" skulle börja testa det här med rondering igen ... Ett moment som jag ju tydligen totalt hade missuppfattat tidigare ...
)
 
 
Men den här gången har det ju faktiskt gått framåt, så pass att från att jag kan runda konen hemma på tomten, och att matte kunnat skicka mej tävlingsmässigt iaf på de där 10 metrarna som det tydligen är i klass 1 !!
( Nä jag vet , jag har ju inte ens startat i startklassen än ... men det hindrar såklart inte matte från att introducera lite av varje som finns med i de högre klasserna ...  )
 
Det matte varit rädd för ( Med fog kanske kan tilläggas *host* ) är ju att jag ska röra ihop saker och ting och bara tjafsa,  men i dag tror jag att hon kavlade upp ärmarna och tyckte att nu ville hon iaf checka om det gick att först skicka mej på rondering, för att därefter göra helt om och skicka mej till en ruta .....
Utan att jag varken skulle stampa på koner eller apportera desamma ... Snacka om utmaning !!
 
Så här såg det iaf ut :
 

 
Förresten så fick jag testa lite stoppsignal och linjetag oxå inne i hallen, och det var konstigt nog inte heller några problem, så i dag ligger jag nog på plus hos matte   
 
Hej hopp !!
 
// KnasFian   

Av juzzanonline - 2 februari 2017 16:51

  och vad har jag pysslat med då kan man undra !?!?

Jo, jag har ju haft två ... eller kanske snarare tre uppgifter som legat mera i fokus, och det är ronderingen beträffande lydnaden, skylt 130 när det gäller rallylydnad och stoppsignal inför ev kommande fältmässiga övningar   


Om vi börjar med ronderingen ( Alltså runda konen ) så tror jag att matte är ganska nöjd med mina framsteg ... för att från att ha försökt använda koner ( oavsett storlek ... ) som nån slags target alternativt apportera in dom ( eller köra rejs med ... ) har jag faktiskt gjort stora framsteg när hon nu kan sätta mej 10 meter ( som det är i nya klass 1 på lydnaden ) framför konen och jag ( hör och häpna .. = ) till och med inväntar hennes "kommando" innan jag utför själva "ronderingen"   !! Jag tror att vi är lika chockade både matte och jag över den plötsliga "hörsamheten" !!!

      

              
Hon är ju som sagt petig min matte, så farten ut är hon väl inte helt nöjd med, men å andra sidan måste ju det vara bättre att lite sejfa än att välta konen när jag rundar den ... som oxå hänt nån gång *host* ...


Så här såg det iaf ut allra första gången jag fick prova "på riktigt " ..



 

Det där med skylt 130 i Nybörjarklass Rally var som sagt inte plättlätt ... och matte fick nog klia sig i håret rätt många gånger och återigen kom det här tjatet om det är en himla tur att det finns duktiga frissor som man kan vända  sig till när man behöver tona håret .... 

Åh tydligen räckte det inte att matte lagt pannan i djupa veck för att få mej att gå med på att just i det här fallet så gäller inte "lagt kort ligger" eller sitter som ju är det vanliga vid halter ... ( Om matte inte tjatar om nåt konstigt Zäta för där kan det tydligen förekomma både sitt, stå och ligg vid halter ... men inte att man i ett Zäta först sätter sig för att sen ställa sig upp ... för då det blir fel på det "skiftet" ... Vadå skifte undrar man ju då förstås ...  )

Jaja, "vi" har iaf lyckats få mej att ändra uppfattning, så nu ska nog skylt 130 inte behöva vara största problemet i Nybörjarklassen ... hoppas jag  ....  Fast man vet förstås aldrig säkert när man har med min matte att göra ..


När det gäller stoppsignalen kan jag säga att nu är det himla tutande på matte både inne och ute ... så nu är det pötsligt fyra signaler jag ska hålla koll på    

Iofs så är jag nog redan från dag ett när jag flyttade in i den här flocken hjärntvättad med inkallningssignalen .. och den signalen vet jag att matte är rädd om, så om hon använder den så vet jag säker att det vankas nån form av gotta så då brukar jag springa fortfort till matte faktiskt ..

Vändsignalen är väl fortfarande sas under "uppbyggnad" eller vad man nu ska kalla det, för eftersom jag tydligen är nån slags mix av springer och BC ( Ja, inte enligt min stamtavla förstås ) finns ju inte nåt som matte kallar vindrutetrorkarmönster ... ( Eller nåt åt det hållet ... ) inbyggt i mina gener, så nu försöker matte att lura mej att springa så där zickzack ...

Jaja hon får väl hålla på om hon tycker det är kul, men hon brukar betala rätt hyggligt så då kan hon väl få hålla på då, men som sagt bara på ett villkor, och det är att jag tycker att betalningen duger !! 


Men, nåt som jag inte begriper mej på är hur i hela friden matte så gott som nästan alltid hittar en "bortkastad" boll eller leksak före mej , men när hon hittar före mej då blåser hon sån där närsignal trot jag det kallas, och då gäller det ju att snabbt som sjutton springa dit och försöka sno "prylen" före matte ...


Förresten så brukar hon kombinera stoppsignalen med nåt tecken som ungefär ser ut som här är polisen som mitt i gatan står ....

Sen blir det ett av två när jag förhoppningsvis snabbt slagit ner min lilla rumpa, och det ena är att matte säger att jag är duktig som sitter still och så ger hon mej gotta ... alternativt att efter jag suttit snyggt en liten stund ... så tjoar hon och skickar iväg en boll med bollkastaren ...


Åh längre än så har vi inte kommit med Signalträningen, och jag hörde minsann att matte undrade över hur i hela friden det ska kunna bli nån stadga på mej om hon kastar i väg bollen och det är meningen att jag ska sitta kvar på min lilla rumpa tills matte kommer att ge mej ett JA !! ( Nu får du springa !! )


Hörde för övrigt att matte i dag bokade tid hos den där frissan ; vilket är samma som att matte återigen har varit tvungen att lägga pannan i djupa veck för att kunna överlista mej ...


Hej hopp !!

KnasFian   



  

Ovido - Quiz & Flashcards