juzzanonline

Direktlänk till inlägg 2 februari 2017

Så försvann den veckan ...

Av juzzanonline - 2 februari 2017 16:51

  och vad har jag pysslat med då kan man undra !?!?

Jo, jag har ju haft två ... eller kanske snarare tre uppgifter som legat mera i fokus, och det är ronderingen beträffande lydnaden, skylt 130 när det gäller rallylydnad och stoppsignal inför ev kommande fältmässiga övningar   


Om vi börjar med ronderingen ( Alltså runda konen ) så tror jag att matte är ganska nöjd med mina framsteg ... för att från att ha försökt använda koner ( oavsett storlek ... ) som nån slags target alternativt apportera in dom ( eller köra rejs med ... ) har jag faktiskt gjort stora framsteg när hon nu kan sätta mej 10 meter ( som det är i nya klass 1 på lydnaden ) framför konen och jag ( hör och häpna .. = ) till och med inväntar hennes "kommando" innan jag utför själva "ronderingen"   !! Jag tror att vi är lika chockade både matte och jag över den plötsliga "hörsamheten" !!!

      

              
Hon är ju som sagt petig min matte, så farten ut är hon väl inte helt nöjd med, men å andra sidan måste ju det vara bättre att lite sejfa än att välta konen när jag rundar den ... som oxå hänt nån gång *host* ...


Så här såg det iaf ut allra första gången jag fick prova "på riktigt " ..



 

Det där med skylt 130 i Nybörjarklass Rally var som sagt inte plättlätt ... och matte fick nog klia sig i håret rätt många gånger och återigen kom det här tjatet om det är en himla tur att det finns duktiga frissor som man kan vända  sig till när man behöver tona håret .... 

Åh tydligen räckte det inte att matte lagt pannan i djupa veck för att få mej att gå med på att just i det här fallet så gäller inte "lagt kort ligger" eller sitter som ju är det vanliga vid halter ... ( Om matte inte tjatar om nåt konstigt Zäta för där kan det tydligen förekomma både sitt, stå och ligg vid halter ... men inte att man i ett Zäta först sätter sig för att sen ställa sig upp ... för då det blir fel på det "skiftet" ... Vadå skifte undrar man ju då förstås ...  )

Jaja, "vi" har iaf lyckats få mej att ändra uppfattning, så nu ska nog skylt 130 inte behöva vara största problemet i Nybörjarklassen ... hoppas jag  ....  Fast man vet förstås aldrig säkert när man har med min matte att göra ..


När det gäller stoppsignalen kan jag säga att nu är det himla tutande på matte både inne och ute ... så nu är det pötsligt fyra signaler jag ska hålla koll på    

Iofs så är jag nog redan från dag ett när jag flyttade in i den här flocken hjärntvättad med inkallningssignalen .. och den signalen vet jag att matte är rädd om, så om hon använder den så vet jag säker att det vankas nån form av gotta så då brukar jag springa fortfort till matte faktiskt ..

Vändsignalen är väl fortfarande sas under "uppbyggnad" eller vad man nu ska kalla det, för eftersom jag tydligen är nån slags mix av springer och BC ( Ja, inte enligt min stamtavla förstås ) finns ju inte nåt som matte kallar vindrutetrorkarmönster ... ( Eller nåt åt det hållet ... ) inbyggt i mina gener, så nu försöker matte att lura mej att springa så där zickzack ...

Jaja hon får väl hålla på om hon tycker det är kul, men hon brukar betala rätt hyggligt så då kan hon väl få hålla på då, men som sagt bara på ett villkor, och det är att jag tycker att betalningen duger !! 


Men, nåt som jag inte begriper mej på är hur i hela friden matte så gott som nästan alltid hittar en "bortkastad" boll eller leksak före mej , men när hon hittar före mej då blåser hon sån där närsignal trot jag det kallas, och då gäller det ju att snabbt som sjutton springa dit och försöka sno "prylen" före matte ...


Förresten så brukar hon kombinera stoppsignalen med nåt tecken som ungefär ser ut som här är polisen som mitt i gatan står ....

Sen blir det ett av två när jag förhoppningsvis snabbt slagit ner min lilla rumpa, och det ena är att matte säger att jag är duktig som sitter still och så ger hon mej gotta ... alternativt att efter jag suttit snyggt en liten stund ... så tjoar hon och skickar iväg en boll med bollkastaren ...


Åh längre än så har vi inte kommit med Signalträningen, och jag hörde minsann att matte undrade över hur i hela friden det ska kunna bli nån stadga på mej om hon kastar i väg bollen och det är meningen att jag ska sitta kvar på min lilla rumpa tills matte kommer att ge mej ett JA !! ( Nu får du springa !! )


Hörde för övrigt att matte i dag bokade tid hos den där frissan ; vilket är samma som att matte återigen har varit tvungen att lägga pannan i djupa veck för att kunna överlista mej ...


Hej hopp !!

KnasFian   



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juzzanonline - 10 mars 2020 18:53


Länge sen matte och/eller jag skrivit nåt i min blogg överhuvudtaget .... men eftersom jag tränat inomhus i dag den 10 mars ( med bästaste Niina som dirigent i dag ) och kört igenom så gott som alla moment som ingår i Tvåan kan det ju vara bra att ha...

Av juzzanonline - 29 april 2019 19:15


Jamen lite så kan man nog beskriva vår debut i Lydnadstvåan ..   Eftersom mattes efternamn börjar på A så startade vi först på Skutskärs BK och matte hade nog redan innan tänkt lämna WO eftersom jag dagen före på genrepet  ( med Cix och matte Met...

Av juzzanonline - 15 oktober 2018 20:20


Nu har jag landat hemma, och jag måste nog säga att jag fortfarande inte rikigt fattat att jag efter ett år av trassel på mångahanda vis nu äntligen slipper den där sjuttons Lydnadsettan :-)   Jag kan inte ens minnas hur många "ettor" vi varit an...

Av juzzanonline - 13 mars 2018 15:36

I dag har jag tillsammans med Sheltie Spex och Borderterrier Loxie varit och svängt mina lurviga i Skojhallen med Niina Svartberg som "dirigent"   Som vanligt konstaterade matte efter dagens slut att omdömet om mej var ömsom vin och ömsom vatten ...

Av juzzanonline - 1 mars 2018 17:15

brukar matte variera mellan när det handlar om det som så vackert kallas NoseWork, men det är när det handlar om vanliga "gömmor",  fast när det gäller doftprov så är det ju definitivt golvläge som gäller, och då är "vi" lixom tillbaka på ruta ett ...

Ovido - Quiz & Flashcards