juzzanonline

Direktlänk till inlägg 16 februari 2017

Stoppsignal, UT-kommando, rutor och rondering ....

Av juzzanonline - 16 februari 2017 14:00

Dax för en liten veckosummering igen då ...

Förstår inte vart dagarna eller snarare veckorna tar vägen egentligen ...


Förresten kan jag nog sammanfatta den här veckan med dagens övningar i Knivstahallen ( med Sandra Jansson som "regissör" ... ) för det jag fick testa i dag är faktist en summering av vad jag mest pysslar med för närvarande ...

Nämligen "lydnad" ( Förtydligande ... Det som handlar om hopp och / eller spring inkl apportering .. ) och apportering modell fältmässig ...


Allra först när jag kom in i hallen så blundade matte mej för Sandra tog ( Ja matte gav henne den ... ) min metallapport ( Den som matte ofta brukar gömma nånstans ute på tomten när husse och jag går lilla morgonrundan, men nu är det ju fortfarande fläckvis is på tomten, så jag får visst inte kuta i 190 för att leta metallen, eftersom jag kan gå omkull i svängarna då ....  ) och gömde den.

Men nema problema att hitta metallen, bra gripande och full fart in till matte vilket gav godis som belöning :-)

( Matte tycker nämligen att det är rätt bra att jag får börja med att lite springa av mej innan själva jobbet ska börja .. Tror hon kallar det överskottsenergi eller nåt åt det hållet ;-) )


Efter det var det dax med först ett rutskick och därefter en rondering ( Springa runt en kon )   .. och båda de övningarna fick jag för säkerhets skull börja med lite kortare avstånd första skicken, men skick två gick kanonfint med full längd till både rutan och "rundakonen" ....

Fick göra en tredje rondering med ett hinder hyfsat nära som störning, men näe det var heller inga problem !!


Sen övergick "vi" till avdelning apporteringsövningar där jag först fick se att Sandra la en dummis vid väggen längst bort i hallen och därefter gjorde matte och jag helt om, åsså fick jag sätta mej och vänta tills matte hade gått några meter till bortåt ... och för säkerhets skulle blåste hon både stoppsignal och gjorde handtecknet att jag skulle sitta kvar .... fast jag kände ju hur det lixom ryckte i bakkärran på mej ... för jag ville ju vända och sticka och hämta dummisen ...

Kändes som en hel evighet innan matte gav mej UT-tecknet ... och gissa om jag gjorde en snygg 180-graderare och i full fart stack och hämtade dummisen som jag sen ( hur konstigt det än låter ... ) snyggt och prydligt satte mej framför matte och lämnade av ..

( Jag har IPO-ingång när jag apporterar dummisar och "vanlig" ingång med trä- och metallapporter .. Fråga mej inte varför, men matte vill ha det så .. )


Under tiden hade Sandra lagt ut en till dummis borta vid väggen utan jag hade sett när hon gjorde det, så då blev jag helt enkelt skickad på ett linjetag  .... och det funkade det oxå, så idag ligger jag nog på plus tror jag


Fast efter några såna repetitioner blev det nästan överkurs ... tyckte jag iaf ... eller åtminstone försvårande rentav riktigt svårt ..

Samma procedur, jag fick se när dummisen slängdes iväg, matte och jag gör helt om, hon lämnar mej med ryggen mot apporten och knallar sen iväg en bit till innan hon i vanlig ordning skickar mej på ett UT-tecken .. varpå jag drar iväg i full kareta ... och vad händer då ... Jo, matte blåser sin sjuttons stoppsignal ... men att först skicka iväg mej på en apportering, åsså blåsa stopp ... Noppe ... Näe, känn dej blåst matte tyckte jag och fortsatte i full fart framåt och låtsades inte ha hört ...

Jaja, ni har säkert redan räknat ut att nån apport kom jag ju inte åt, för den la ju då Sandra såklart beslag på   


Oj så´re vart, sa matte  ... Hmpf

Nu gör vi om, och den här gången får du banne mej lyssna !! Uppfattat !? Annars ...


Jaja, vi gör väl om då ! Same procedure ... med den skillnaden att när matte blåst stopp så vände jag upp och stannade, och vad hände sen istället för att hon gav UT-kommandot !?!?

Jo, hon kallar in mej .. fast vid det laget var jag nog lite hjärntvättad för då tyckte jag att det var lika bra lyssna och började springa mot matte, och men då kom faktiskt plötsligt det däringa UT-kommandot som jag hade väntat på och efter den dummishämtningen så tyckte jag verkligen att jag behövde få vila mina stackars små grå, innan dom blev alldeles överhettade   


Som helhet får jag nog säga att jag är rätt nöjd med dagens övningar och ser fram mot nästa pass, även om min matte är både omständig och trasslar till saker mer än nödvändigt ibland   


Nu väntar jag på att det ska bli lite mera vårlikt i markerna för då ska dummisträningen inkl alla stopp och skickande hittan och dittan utföras utomhus, och tills dess är det väl meningen att jag ska ha blivit ännu mer "hjärtvättad" av matte ....


    


Hej hopp !


// Knasfian   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av juzzanonline - 10 mars 2020 18:53


Länge sen matte och/eller jag skrivit nåt i min blogg överhuvudtaget .... men eftersom jag tränat inomhus i dag den 10 mars ( med bästaste Niina som dirigent i dag ) och kört igenom så gott som alla moment som ingår i Tvåan kan det ju vara bra att ha...

Av juzzanonline - 29 april 2019 19:15


Jamen lite så kan man nog beskriva vår debut i Lydnadstvåan ..   Eftersom mattes efternamn börjar på A så startade vi först på Skutskärs BK och matte hade nog redan innan tänkt lämna WO eftersom jag dagen före på genrepet  ( med Cix och matte Met...

Av juzzanonline - 15 oktober 2018 20:20


Nu har jag landat hemma, och jag måste nog säga att jag fortfarande inte rikigt fattat att jag efter ett år av trassel på mångahanda vis nu äntligen slipper den där sjuttons Lydnadsettan :-)   Jag kan inte ens minnas hur många "ettor" vi varit an...

Av juzzanonline - 13 mars 2018 15:36

I dag har jag tillsammans med Sheltie Spex och Borderterrier Loxie varit och svängt mina lurviga i Skojhallen med Niina Svartberg som "dirigent"   Som vanligt konstaterade matte efter dagens slut att omdömet om mej var ömsom vin och ömsom vatten ...

Av juzzanonline - 1 mars 2018 17:15

brukar matte variera mellan när det handlar om det som så vackert kallas NoseWork, men det är när det handlar om vanliga "gömmor",  fast när det gäller doftprov så är det ju definitivt golvläge som gäller, och då är "vi" lixom tillbaka på ruta ett ...

Skapa flashcards