juzzanonline

Alla inlägg den 13 mars 2018

Av juzzanonline - 13 mars 2018 15:36

I dag har jag tillsammans med Sheltie Spex och Borderterrier Loxie varit och svängt mina lurviga i Skojhallen med Niina Svartberg som "dirigent"


Som vanligt konstaterade matte efter dagens slut att omdömet om mej var ömsom vin och ömsom vatten ..

Eftersom jag inte är så bevandrad i ämnet drycker så får jag väl nöja mej med att matte även avrundade "kritiken" med att det iaf var mera vin än vatten ... Åh tur var väl tydligen det om jag förstått saken rätt


Äsch, jag börjar med det braiga:


Ronderingarna gick superbra !!


Rutskicken gick oxå väldans bra både med och utan target, och jag fick även prova att kedja sändande till en cirkel ( som i dag var markerad runt om ) och därifrån till rutan !

Tjohooo ropade matte och så fick jag leka med "Kinderstar" som avslutning


Så här ser för övrigt min Kinderstar ut :


 


Det enda är att utan target kan jag ibland hamna i främre fjärdedelen av rutan, så det blir nog till att fortsätta med target typ 9,5 ggr av 10 påstår matte.


Slät apportering inga som helst problem med vare sig tempo, gripande eller ingång !


Ettans fjärrdirigering tyckte Niina var 10-mässig ...


Inkallning fick jag i dag träna med belöning bakom mej, och då gällde det ju att inte tappa fart på vägen till matte, för då blev det ju ingen belöningssignal  ( = UT spring tillbaka till leksak eller godisskål ) ... så det får jag nog jobba vidare på ...


Sen tror jag nog att jag chockade matte, för tidigare har det varit tji lögn att få mej att springa till den först utlagda apporten ( I momentet Apportering med dirigering ) men i dag så var det nema problema att fokusera på den rätta apporten ....

Ooooops, ska akta mej för att skämma bort matten :-) så nån vana ska ju inte det bli ..


Ja som avslutning fick jag även delvis testa "Rundamomentet" som ingår i klass 3 och heter " Sändande runt en kon, positioner, apportering och hopp över hinder, och även då fick jag rejsa runt med min  "Kinderstar"  och vid närmare eftertanke så är den ju faktiskt rätt så skojsig :-)


Förra gången jag fick prova "rundamomentet"  ( nån gång i höstas före min attans häckoperation ) så var det tji lögn att få mej att göra nåt annat än att kasta mej över nån av träapporterna istället för att springa rakt fram och runda konen, men i dag så grejade jag det oxå ...


Javisstja *harkl* , jag höll ju på att glömma bort det som gick räpprätt åt skogen i dag ...


Vittringsapportering som tidigare ( utan nån som helst träning egentligen ) varit ett av dom sk säkra korten blev i dag stolpe ut ..


Jamen pinne som pinne tyckte jag och hämtade glatt en pinne som inte sas föll matte på läppen ..

Oj så´re vart sa matte och meddelade att det var fel ...

Jaja, på´t igen bara tänkte jag och siktade in mej på en annan pinne ... men det var visst nåt fel på den pinnen oxå ... jag kände iofs inte nån skillnad ... Pinne som pinne tänkte jag .. Det var då attans var hon var kräsen i dag då matten tänkte jag men sa det inte högt ..


Nu är det nog soppatorsk hos liten fröken hörde jag matte säga, och så fick jag avsluta med ett av mina paradnummer istället innan det var dax för gruppmomenten ..


Fast för min del blev det bara sitt i liten grupp, medan Loxie fick finna sig i både att efter nån minut lägga sig ner ( när henne matte kom tillbaka från gömstället ) och därefter kallas in, och det fick jag åtminstone cred för att jag lugnt satt kvar trots att Loxie kallades in till sin matte.


I går kom ju förresten matte  hem med en bok om rallylydnad, så ena dagen ska jag träna på att "köra rally" och nästa dag ska jag tydligen iaf ruta in tillvaron på en lydnadsplan, men men omväxling lär visst förnöja sägs det så varför inte :-)


Men lite runt runt går det nog däruppe under kalufsen på mej   !!!


Hej hopp !!


// KnasFian


PS Visst är det ganska fräckt av matte att lägga ut en bild på hur trött jag var efter dagens övningar ..DS



    






Ovido - Quiz & Flashcards